bittergubben

ytterligare en av de kränkta vita männen

Jag är alltmer positiv till Emma Åhmans uppsats om jämställdister

with 9 comments

Även om jag fortfarande tycker att Åhmans beskrivning av jämställdismen ofta blir lite krystad och lite missvisande, har diskussionen under Susanna Varis första inlägg gjort mig mer positivt inställd. Eric har en stor fet poäng i nedanstående kommentar, som jag tar mig friheten att citera i sin helhet:

Jag blev så intresserad av alla recensionerna så jag läste faktiskt hela uppsatsen. Jag tyckte den var riktigt bra. Men det beror nog på att jag halvt undermedvetet tolkar det uttalat feministiska perspektivet som ironi.

Författaren skriver många stycken av ungefär följande karaktär:

”Många jämställdister kritiserar feminister för att dom hackar på män utan att ha på fötterna. Dom menar att man ska ha belägg för vad man säger, speciellt om detta är något kontroversiellt. Men att ljuga ihop illvilliga utsagor är ju feminismens själva poäng, som McBullshit och Crap säger (1969:226ff). Jämställdismen kan alltså sägas vara en reaktionär rörelse.”

De intervjuade jämställdisterna säger överlag sånt som dom allra flesta håller med om (ha belägg för vad du säger, undvik fördomar baserade på någons grupptillhörighet etc). Feminismen framstår däremot som verklighetsfrämmande och direkt osympatisk. Om uppsatsförfattaren inte själv inser detta så undrar man faktiskt vilken parallell verklighet hon lever i. Men kanske är både hennes lärare/handledare och personliga vänner också feminister?http://www.susannavaris.com/blogg/2013/07/emma-ahman-undersoker/#comment-12998

En utmärks sammanfattning av det Åhman skriver. Hon är tillräckligt ärlig för att det någotsånär skall framgå vad stötestenarna är, och för att feminismens syn på dessa skall framgå; det är inget Breivikkletande eller påståenden om att feminismen ”bara” handlar om jämställdhet.

Anders Senior spekulerar rentav att kanske uppsatsen ”kan ses som ett försiktigt försök av en icke troende (som vistas mitt ibland de troende) att påvisa bristerna i resonemanget för de troende.”

En intressant tanke. Inte för att jag tror att det är så, antagligen är hon helt enkelt en feminist, men kanske?

Två ytterligare inlägg om uppsatsen; Erik sammanfattar reaktionerna: http://aktivarum.wordpress.com/2013/07/18/statsvetares-uppsats-om-jamstalldism-skapar-ringar-pa-vattnet/ och Susanna Varis andra blogginlägg: http://www.susannavaris.com/blogg/2013/07/fler-reflektioner-kring-emma-ahmans-uppsats/

Written by bittergubben

20 juli, 2013 den 09:23

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Man bör kanske betänka i ljuset av din analys av Emma Åhmans hemvist att det är inte den genusvetenskapliga utan den statsvetenskapliga institutionen hon tillhör. Det kan alltså visa två saker. Dels evidens för att genusstollerierna även ockuperar den statsvetenskapliga disciplinen samt att det inom denna även finns ett visst ifrågasättande. Man kan säga att detta tyder på viss vetenskaplig noggrannhet.

    @Benanderii

    20 juli, 2013 at 09:39

  2. Vad kul att du gillar mina synpunkter på uppsatsen 🙂

    Ja det här dokumentet var väldigt intressant tycker jag, eftersom det bekräftar hur illa det är ställt med genusvetenskapen. Jag associerade faktiskt till Snowdens PRISM-avslöjande när jag läste den. Dvs, visst anade man att det låg till ungefär så här, men nu fick jag svart på vitt att mina mest konspiratoriska misstankar faktiskt var fullständigt korrekta. På punkt efter punkt benar uppsatsförfattaren ut var genusvetarna står i termer av verklighetsuppfattning och etik, och visar att detta avviker fullständigt från vad nästan alla andra tycker. Hon visar också att jämställdisterna har helt alldagliga åsikter och inte alls är några näthatare med konstig kvinnosyn, som vissa mainstreammedier har velat få det till.

    Jag förutsätter nu att hon är representativ för genusvetenskapen i stort, och att hon inte är ironisk eller försöker smuggla igenom en indirekt kritik av feminismen. Och som sagt är jag inte alldeles säker.

    Den verkligt intressanta frågan är hur detta kunde bli så allmänt accepterat att till och med ledande politiker på den borgerliga sidan köper feministernas utgångspunkter och argument. Hur sjutton hamnade vi där?

    Eric

    20 juli, 2013 at 11:21

  3. Jag tror inte hon är tillräckligt begåvad för att utforma hela uppsatsen som en subtil satir i stil med jämställdhetsfeministern. Den åsikten grundar jag på hennes helt felaktiga slutsats ‘jämställdism = nyliberalism’.

    Å andra sidan kan det ju vara så att ni har rätt och att slutsatsen om nyliberalism är ett sätt att testa var vansinnets gräns går. Ungefär som den australiske patentingenjören som kritiserade landets patentlagar genom att lämna in och få beviljat en ansökan på ‘cirkulär framdrivningsmekanism’.

    Men skulle någon ta risken att genomskådas, kuggas och kanske rentav religeras? Inte särskilt troligt. Det är svårt att kritisera systemet inifrån, om ens fortsatta karriär kan ta skada av det.

    bashflak

    20 juli, 2013 at 14:43

    • Förmodligen har du väl rätt och då är det lite skrämmande som sagt. Ett helt segment av samhället som sitter och hyllar varandra och inte fattar hur bisarra dom verkar för vanligt folk. Som en religiös sekt.

      Sen stör jag mig nog mindre än dom flesta andra på att uppsatsförfattaren beskriver jämställdismen som en nyliberal strömning. Nu råkar jag själv vara klassisk liberal så jag ser inte ”nyliberal” som ett skällsord. Men framför allt har jag märkt på många av mina vänner som är rejält vänster i ekonomisk bemärkelse att dom avfärdar allt till höger om sossarna som just ”nyliberalism” (eller fascism – dom verkar inte ha skillnaden riktigt klar för sig 🙂 ).

      Så om uppsatsförfattaren är starkt till vänster som ju många feminister är, så menar hon eventuellt bara att jämställdismen är icke-kollektivistisk. Och det är ju sant. Sen kan man tycka att just en statsvetare borde ha sin politiska terminologi klar för sig.

      Eric

      20 juli, 2013 at 16:06

    • Ja, man får känslan att hon har nån rest-tenta på grundkursen som handlar om de klassiska ideologierna.

      bashflak

      20 juli, 2013 at 16:46

    • Inte så att hon är en övertygad antifeminist som gjort det här som en kampanj mot feminismen, definitivt inte. Hon är någon som är utbildad inom feminismen, med dess perspektiv, har det som norm, men kanske att när hon sedan granskade jämställdismen så hittade hon inget egentligt fel, skiljelinjerna mot feminismen är inte direkt är till jämställdismens nackdel. Men det skriver hon inte i rapporten, då skulle det bli svårt att bli godkänd. Så hon skriver att feminismen är bra och rätt, såsom det krävs av henne för att hon skall bli godkänd, men låter ändå texten vara någorlunda ärlig om var skiljelinjerna går. En kompromiss mellan ärlighet och att framstå som övertygad feminist.
      Så det är inte avsiktligt någon subtil satir, det tror jag inte, men kanske, eventuellt, en ”sekulär” feminist som försöker låtsas vara troende. Någon som inte längre tror på feminismen, men låtsas vara övertygad för att det krävs av universitetet.
      Det är spekulativt, det är troligare att hon är en övertygad feminist, men ändå tänkbart.
      Att hon kallar jämställdismen för nyliberal är ett av många stolpskott. Hon är uppenbarligen inte någon övertygad jämställdist, så många märkliga tolkningar som hon gör, så dålig koll på jämställdismen som hon har. Men det behöver inte innebära att hon är övertygad feminist.

      bittergubben

      21 juli, 2013 at 07:51

  4. […] Bittergubben 2 – 130720 […]

  5. Emma Åhman verkar i alla fall vara intellektuellt ärligare än Maria Sveland.

    Malte Skogsnäs

    22 juli, 2013 at 23:50

  6. […] Lindeborgs egna åsikter liknar Emma Åhmans, åtminstone i mina ögon, men Lindeborgs når inte upp till Åhmans (relativa) respektfullhet i behandlingen av ”de andras” åsikter, som gjorde Åhmans uppsats dräglig. https://bittergubben.wordpress.com/2013/07/20/jag-ar-alltmer-positiv-till-emma-ahmans-uppsats-om-jams… […]


Vill du svara på en indenterad kommentar, svara på första kommentaren i den sekvensen.

